A szövegírás megkerülhetetlen feladat, ha sikeres cégre vágysz. Akár magad írod a marketingszövegeket, akár professzionális szövegírónak adod ki a feladatokat, cégvezetőként bizony lépést kell tartanod a vásárlóid folyamatosan változó igényeivel. A márkádat körülölelő hatalmas zaj és fogyasztóid elképesztően megnövekedett ingerküszöbje miatt ugyanis a hatékony szövegírás ma már nem ugyanazt jelenti, mint 10 évvel ezelőtt.  

A céltalan írogatás kora leáldozott.

Helyét a precízen átgondolt tartalomstratégia, a minőségi tartalom és az empatikus szövegezés vette át. De hogyan keltik fel az igazán profik a célközönségük figyelmét? Hogyan konvertálják az érdeklődőket hűséges vásárlókká? Mi az, ami valóban működik? 19 olyan bevált tippet gyűjtöttem össze, melyeket akár már holnaptól alkalmazhatsz a valóban hatékony szövegírás érdekében.

1. Szövegírás kutatás nélkül? Felejtsd el!

Gary Bencivenga legendás szövegíró szerint „a legjobb szövegírók a legszorgosabb kutatók is egyben. Olyanok, mint a bányászok: ásnak, fúrnak, robbantanak, egészen addig, amíg egy vagonnyi ércet össze nem gyűjtöttek.”

A világ egyik legeredményesebb szövegírója, John Caples mindig is azt vallotta, hogy egy szövegíró akkor végez jó munkát, ha legalább hétszer annyi érdekes információt gyűjt, mint amennyit valójában fel tud használni. A kutatás ugyanis az alkotói válság és a felszín kapargatásának egyik legbiztosabb ellenszere.

Érdemes tehát észben tartani: minél több információt birtokolsz, annál több lehetőséged van valami igazán emlékezeteset alkotni a szövegírás során.

A képen egy CEO látható, akinek a szövegírás fejtörést okoz.

2. A bevételnövelő szövegírás a címsornál kezdődik: csiszold hát tökéletesre!

David Ogilvy, a „Reklámszakma Atyja” szerint “átlagosan ötször többen olvassák el a címet, mint az alatta levő szöveget. Ha tehát megírtad a címedet, 80 centet költöttél el az 1 dollárból.”

Íme a legfontosabb szövegírás tippek az ütős címekért:

  • Először írd meg a szöveget, majd keresd meg benne a leghatásosabb szavakat, kifejezéseket a címhez, illetve az alcímekhez.
  • Kacifántos és okoskodó stílus helyett használj egyszerű, lényegre törő címeket.
  • Szövegírás során használd a 4 U (Urgent, Unique, Useful, Ultra-specific) technikáját, vagyis közvetíts valamilyen értéket az olvasó számára, használj sürgető szavakat, legyél pontos, majd öntsd az egészet egyedi formába.
  • Fogalmazd meg a címben, mivel lesz az olvasó gazdagabb, ha elolvassa a szöveget alatta.
  • Szövegírás során fókuszálj az érzelmekre.

Extra tipp
Elégítsd ki az 5 emberi alapszükséglet egyikét:
  • Biztonság („Így varázsolhatsz hollywoodi mosolyt magadnak otthon, fájdalom nélkül!”)
  • Profit („7 azonnali bevételnövelő technika webáruházaknak”)
  • Öröm („Éld át a mozgás örömét 60 felett is!”)
  • Kényelem („7 egyszerű lépés a lapos has eléréséhez”)
  • Becsvágy („Elit továbbképzés fogorvosoknak – hogy a legjobb lehess a szakmádban”)

3. Ne bonyolítsd túl!

Tudtad, hogy a legtöbb ember – a nehézségi szintet tekintve – az általános iskola 4. osztályos tanulóinak szánt szövegeket olvassa a legkönnyebben és a legszívesebben? Hemingway is ezen a szinten írt például. Érdemes tehát egyszerű nyelvezetet használni a szövegírás során.

Természetesen – ha a szöveg megkívánja – nem kell búcsút intened a szaknyelvnek, csupán törekedj arra szövegírás során, hogy érthetően és pontosan fogalmazd meg az üzenetet. Hidd el, a célközönséged hálás lesz, ha nem rabolod az idejét feleslegesen és gyorsan megérteted vele, milyen értéket is közvetít számára az ajánlatod.

4. A szövegírás csúcsa: a storytelling

Nem hiszed, mekkora ereje van a storytellingnek, vagyis a történetmesélésnek? Akkor hadd osszak meg Veled egy rövid történetet.

Valamikor az 1920-as években egy amerikai zeneiskola azzal bízott meg egy 26 éves szövegírót, hogy írjon hirdetésszöveget a zeneiskola otthoni kurzusait illetően. A szövegírást megúszhatta volna ennyivel:

“Tanulj meg zongorázni otthon, 30 nap alatt – tanár nélkül!”

De nem így tett.

Mélyebbre ásott. Tudta, hogy egy hangszeren megtanulni játszani nem könnyű, és sokan valójában azért kezdenek bele a tanulásba, hogy kivívják barátaik elismerését, csodálatát. Szövegírónk felismerte, hogy a valós termék nem a kurzus volt, hanem a népszerűség és a boldogság érzése. Ennek tudatában írhatott volna valami ilyesmit:

„Legyél a legmenőbb arc bármelyik partin!”

De nem így tett.

Tudta, hogy nem elég csupán a zenészeket körülvevő népszerűséget körülírni. Olyan címsorra volt szüksége, amely érzelmi szinten is kapcsolódik a célközönségéhez. Azt akarta, hogy a sorait olvasó személy – akiről eddig senki sem gondolta volna, hogy meg tud szólaltatni egy hangszert – szinte lássa maga előtt, ahogy barátainak szája tátva marad az előadása után. Azt akarta, hogy ez a személy már a reklámszöveg olvasása közben átérezze a siker mámorító érzését.

A hirdetés címe tehát így hangzott:

„Nevettek, amikor leültem a zongorához… de amikor elkezdtem játszani!”

A szöveg minden idők egyik leghíresebb és legsikeresebb hirdetése, „elkövetője” pedig a direct response marketing úttörője, John Caples volt, aki legendás karrierjét ezzel a hirdetéssel alapozta meg.

A hirdetés azért működött, mert a szövegírás erejét felhasználva egy olyan világ kapuit nyitotta meg a célközönség előtt, ahova kétségbeesetten be akartak jutni. Ezek a kapuk – a hirdetésszöveg szerint – márpedig mindenki előtt nyitva állnak – még azok előtt is, akikről eddig senki se gondolta volna, hogy valaha is belépést nyerhetnek.

5. A szövegírás mellett figyelj a kinézetre is

Ha elég izgalmas a szöveg, nyert ügyed van?

Sajnos nem.

Szövegírás közben nem elég csak a szavakra vagy mondatokra figyelni – könnyen emészthető, vizuálisan megragadó élménnyé kell formálni a szöveget. Mit tehetsz ennek érdekében?

  • Válassz letisztult betűtípust, amely nem erőlteti meg a szemet olvasás közben.
  • A betűméretet ellenőrizd le különböző képernyőkön: amennyiben a laptopodon és az okostelefonodon is könnyedén el tudod olvasni az adott szöveget, megfelelő betűméretet választottál.
  • Szövegírás során figyelj arra, hogy a bekezdéseid rövidek legyenek.
  • Legalább 2-3 bekezdésenként törd meg a monotonitást egy-egy alcímmel.
  • Csempéssz változatosságot a szövegbe: emeld ki a fontos sorokat és ragadd meg a figyelmet félkövér, dőlt vagy aláhúzott betűk segítségével.
  • Használj listákat, felsorolásokat.
  • Használj vizuális elemeket (pl. fotók, grafikák, infografikák, nyilak).
  • Ha a szöveg megkívánja, használj hangulatjeleket (pl. a www.emojicopy.com segítségével).

6. Szövegírás közben ne törődj a szabályokkal

A hatékony szövegírás alapfeltétele a makulátlan helyesírás?

Nem mindig!

A legjobb szövegírók tudják, mikor és hogyan érdemes áthágni szövegírás során a nyelvtani, stilisztikai vagy helyesírási szabályokat.

Azt, hogy a helyesírásnál mennyivel fontosabb maga az üzenet, semmi sem bizonyítja jobban, mint a Goodby, Silverstein & Partners reklámügynökség által az 1990-es években megalkotott kampány. Hogy mi volt a pontos feladat? A kétségkívül unalmas California Milk Processor Board tejipari szervezet számára kellett egy ütős szlogent kitalálniuk.

Szlogen egy tejnek… vajon mivel rukkoltak elő?

Fókuszcsoportos interjúik során kiderült, hogy sokan csak akkor gondolnak a tejre, ha kifogytak belőle otthon. Erre a felfedezésre reflektálva meg is született a híres „Got Milk?” szlogen. A többi pedig már történelem: a reklámnak köszönhetően drámaian megemelkedett az egyébként csökkenőben lévő tejfogyasztás az Egyesült Államokban. De mi is a lényeg itt?

Az ötletes marketingszövegek néha helytelenek vagy esetlenek.

A “Got milk?” szlogen – leírva – nyelvtanilag semmiképpen sem helyes, hiszen hiányoznak a “do you” segédszavak az elejéről (helyesen: “Do you have milk?”). Azonban a helyes alternatívát olvasva a hatás közel sem lenne hasonló.

A szövegírás szabályai tehát nincsenek kőbe vésve! Ne félj a helyesírási, nyelvtani hibáktól, főként az ötletelési fázisban, hiszen sokkal fontosabb, hogy a célcsoportod nyelvén tudj szólni, valamint gyorsan és könnyedén át tudd adni az üzenetet.

7. Nem megy a szövegírás? Csalj!

Bizonyára előfordult már Veled is, hogy sehogy sem ment a szövegírás: csak ültél a képernyő előtt és nem jutott eszedbe semmi, amit a virtuális papírra vethettél volna.

Ne aggódj, nem kell ismét feltalálnod a spanyolviaszt! A hatékony szövegírás ugyanis nem mindig új, világmegváltó ötletek alapjain nyugszik. Figyeld inkább tudatosabban, hogy melyek azok a marketingszövegek, amelyek a Te figyelmedet is felkeltik. Mi az, ami Téged is kíváncsivá tesz? Mi az, ami nem?

Ha meglátsz egy jól sikerült headline-t, CTA-t vagy hírlevelet, mentsd le nyugodtan. A legjobb, ha egy külön “Szövegírás ötletek” mappában gyűjtöd ezeket, hisz később – amikor messzire elkerül a múzsád – inspirálódhatsz belőlük.

A képen egy nő gondolkodik a számítógépe előtt, a szövegírás nehézségeit szimbolizálva.

8. Bármit is írsz, legyen célod!

Kulcsfontosságú, hogy ne csak azért írj, hogy aznap is „kimenjen” valami.

Természetesen minél több tartalmad van, annál jobb. Azonban, ha nincs a tartalmak mögött egy jól átgondolt stratégia és cél, a szövegírás valójában hiábavaló erőfeszítés lesz.

Fontos, hogy a szövegírás ne csak egy “pótcselekvés”, hanem egy precízen felépített tartalomstratégia része legyen. Szövegírás előtt meg kell tervezned többek között a perszónáidat, a stílusodat, a USP-det, ki kell választanod a megfelelő kommunikációs csatornákat, elemezned kell a versenytársaidat, kulcsszavak után kell kutatnod és ki kell alakítanod a SEO-stratégiádat.

Ha nem vagy biztos abban, hogy rendelkezel a megfelelő tudással és tapasztalattal ezen a téren, feltétlenül bízd a tartalomstratégiád megalkotását professzionális tartalommarketing-szakértőre!

9. Szövegírás – csakis nyugodt környezetben!

Állandóan csörög a telefonod? Tízpercenként kapod a közösségimédia-értesítéseket?

Sokszor nem is a múzsa távolléte, hanem a koncentráció hiánya okozza a legnagyobb problémát szövegírás közben.

Íme egy rövid gyakorlat Eugene Schwartz legendás szövegírótól, amit bármikor alkalmazhatsz.

Első lépésként csukd be az ajtót, majd kapcsold ki a mobilodat. A gépeden zárj be minden felesleges ablakot (pl. Facebook, Gmail, stb), majd állítsd a stoppert 33 percre. Az egyetlen dolog, amivel ezalatt az idő alatt foglalkozhatsz, az a szövegírás lesz.

Amint letelik a 33 perc, engedj meg magadnak egy 10 perces szünetet. Ezután ismételd meg a folyamatot elölről.

Schwarz többek között ennek a technikának a segítségével vált az 50-es és 60-as évek egyik legproduktívabb és legjobban fizetett szövegírójává – úgy, hogy naponta mindössze 3 órát szánt alkotásra.

10. Tanuld meg a SEO szövegírás alapjait!

Egy blogcikket vagy weboldalszövegezést sajnos nem elég izgalmasan vagy ütősen megírni, ugyanis csupán ennyi még nem garantálja, hogy jó helyen fogsz szerepelni a Google-ben – így a potenciális vásárlóid sem fognak Rád találni. Ugyanakkor a SEO szövegírás nem is az adott szövegek kulcsszavakkal való telezsúfolását jelenti.

De mit is tartalmaz az olyan szöveg, amelyet a Google és az olvasóid is szeretnek?

Szövegírás során a külső és belső linkek megfelelő elhelyezésétől kezdve az LSI kulcsszavak használatán át egészen a horgonyszövegek helyes megfogalmazásáig rengeteg dologra oda kell figyelned.

Szerencsére számtalan SEO szövegírás könyv és online kurzus közül választhatsz, ha ezt a tudást el szeretnéd sajátítani. Ha pedig se időd, se energiád ezzel foglalkozni, mindenképpen kérd professzionális SEO szövegíró segítségét tartalmaid megalkotásához.

SEO nélkül organikusan nem lehet elérni a célközönséget, ezért szövegíróként érdemes képezni magunkat ezen a téren is.

11. Beszélj a vevőd nyelvén  

Ahogy David Ogilvy is mondta:

Ha meg akarod győzni az embereket arról, hogy vegyenek meg valamit, az ő nyelvükön kell hozzájuk szólnod: azon, amelyet minden nap használnak és amelyen gondolkodnak.

Ha a célközönséged nyelvén szólsz, könnyedén megtalálod a kapcsolódási pontokat és gyorsan bizalmat ébresztesz az emberekben, hiszen önmagukra ismernek a szavaidban.

Szövegírás során figyelj tehát arra, hogy minden mondat úgy hangozzon, mintha a célközönséged mondta volna, mintha az ő gondolataikat vetnéd papírra. Csitítsd el a saját gondolataidat, hangodat, stílusodat és helyezd magad a vevőid cipőjébe!

12. Fókuszálj az előnyökre

A jó szövegírók legfőbb tanácsa, hogy semmiképpen se a tulajdonságokra, hanem az előnyökre koncentrálj.

Eugene Schwartz szerint szövegírás során nem azt kell kiemelned, hogy mi is a terméked, hanem, hogy mit csinál. Miért lesz jobb a vevődnek, ha megveszi a termékedet? Több ideje marad saját magára? Mindennap kipihenten fog ébredni? Izgalmasabb lesz az élete? Irigyelni fogják a szomszédai? Úgy érzi majd, mintha minden nap nyaralna?

Írd le, miben változtatja meg a terméked vagy szolgáltatásod az olvasó életét.

13. A szövegírás alfája és ómegája – Hass az érzelmekre!

Tudtad, hogy azok az emberek, akiknek nincsenek érzelmeik, nem képesek döntéseket hozni? Erre a felfedezésre világított rá Antonio Damasio ideggyógyász kutatása: olyan agysérült személyeket tanulmányozott, akiknél az agy érzelemkiváltó része sérült meg. Mi következik ebből?

Azok, akik erős érzelmeket táplálnak a hirdetésed iránt, valószínűleg reagálni is fognak rá.

Szövegírás során tehát tedd fel magadnak a kérdést: mi a felhasználó legmélyebb vágya? A félelemtől kezdve az irigységen át egészen a bűntudatig számtalan olyan érzelem van, melyek segítségével döntéshozásra sarkallhatod a célközönségedet.

14. A hatékony szövegírás fő szabálya: kerüld a sallangokat!

Tele van a weboldal-szövegezésed „tudunk csinálni”, „reméljük, hogy” vagy „elvégezhetjük” kifejezésekkel?

Akkor a szövegírás olyan feladat, melyre érdemes még időt szánni!

A feltételes módban levő, bizonytalanságot sugalló, sallangokkal teletűzdelt mondatok ugyanis aláássák a szakértelmed. A sorokat olvasva az olvasó úgy fogja érezni, hogy nem vagy biztos a dolgodban és nem rendelkezel kellő tudással és tapasztalattal.

Fuss neki még egyszer a szövegírásnak és használj ezúttal kijelentő mondatokat, illetve magabiztosságot sugárzó szavakat (pl. „segítünk”, „elvégezzük”, „garantáljuk”). Weboldaladat olvasva így már nem lesz kérdés, hogy igazi szakértője vagy a témának!

15. Szövegírás okosan: támadj szavakkal, védekezz számokkal

Még magabiztosabbnak fogsz tűnni és még több bizalmat fogsz ébreszteni a célközönségedben, ha számokkal, adatokkal támasztod alá az állításaidat. Szövegírás során tehát ne feledkezz meg a bizonyítékokról! Így még a legszkeptikusabb olvasókat is megnyerheted magadnak és bebizonyíthatod nekik, hogy nem csak a levegőbe beszélsz.

Hogy milyen bizonyítékokat használhatsz szövegírás során? Íme néhány ötlet:

  • statisztikák;
  • használt módszerek;
  • ügyfélvélemények;
  • esettanulmányok;
  • sikersztorik.

16. A szövegírás nem szövegírás megfelelő CTA nélkül

Elkészült a landingoldalad, mégsem jönnek a konverziók?

A következő kérdésem: figyeltél szövegírás során a megfelelő CTA-üzenetek megfogalmazására?

Amennyiben nem, van egy rossz hírem: a szövegírás kárbaveszett erőfeszítés, ha nem tartalmaz cselekvésre ösztönző Call to Action felszólítást. De milyen is az a CTA, amely cselekvésre ösztönöz?

Nos, semmiképpen sem unalmas. Egy “Tovább” vagy “Küldés” CTA-gomb bizony nem a szövegírás csúcsa és nem is fogja a várt eredményt szállítani. Szövegírás közben figyelj arra, hogy az olvasó szemszögéből fogalmazd meg a cselekvésre ösztönző felszólításokat. A “Tovább” helyett például egy “Szeretnék többet megtudni” vagy “Tanulni akarok!” gomb már sokkal hívogatóbb lehet. Lead mágnes tartalom esetén pedig a “Küldés” gomb helyett sokkal hatásosabb lehet például egy “Kérem az ingyenes e-bookomat” felszólítás.

17. Ismételd meg a legfontosabb érvedet legalább háromszor

Winston Churchill is azt vallotta, hogy ha valami fontosat szeretnénk mondani, legalább háromszor kell utalnunk rá.

Derek Halpern sikeres vállalkozó szerint a „Rólunk” oldalon három különböző helyen érdemes szerepeltetni a feliratkoztató formot. A legtöbb e-mail-marketing szakértő is azt vallja, hogy három helyen érdemes szerepeltetni az adott linket a kiküldött hírlevelekben. A hosszabb landing oldalakat olvasva pedig biztos feltűnt már Neked is, hogy általában három különböző helyen szerepelnek a CTA-gombok.

Szövegírás során tehát ügyelj arra, hogy a fontos információkat a szöveg elején, közepén és a végén is szerepeltesd.

A három nyíl azt jelképezi, hogy szövegírás során legalább háromszor kell megismételni ugyanazt az információt, hogy célközönségünk felfigyeljen rá, kattintson.

18. Szövegírás okosan: a kevesebb néha több!

Előfordult már Veled, hogy semmi ötleted nem volt a következő heti posztjaidat illetően, de akkor is meg kellett “szülnöd” őket?

Megnyugtatlak: nem lett volna kötelező. Ha csak azért szeretnél élni a szövegírás erejével, hogy aznap is “kimenjen” valami, nem fogsz értéket teremteni a követőidnek. Sőt: hamarosan “volt követőkként” tarthatod őket számon.

De akkor mi a megoldás?

Szövegírás terén is törekedj mindig a minőségre a mennyiség helyett! Ha az adott héten négy poszt helyett csak kettő jön össze, ne keseredj el! Ha az a két poszt egyenesen a célközönségednek szól, értéket közvetít számukra és úgy érzik, megérte elolvasni, akkor nyert ügyed van.

19. Szövegírás: pipa. De kinek is írtál?

Szövegírás során kire fókuszálsz inkább: a cégedre vagy a célközönségedre?

Ha utóbbi, akkor ez a rész nem Neked szól. Ha viszont előbbi, érdemes megfontolnod néhány tanácsot.

Szuper, ha a szövegeidet olvasva minden kiderül a cégedről, azonban, ha nem írod le, hogy mindez miért jó a célközönségednek, nem lesznek jó eredményeid. Az olvasók félúton elhagyják a weboldalad, hiszen nem tudják, mit kezdjenek az információval, hogyan válhatna hasznukra a terméked, szolgáltatásod, miért is kéne Nálad vásárolniuk.

Ezért kulcsfontosságú, hogy egyenesen a potenciális vevőidhez szólj. Többes szám első személy (mi) helyett használj egyes szám második személyt (te), ahol csak tudsz! Így szövegírás során automatikusan a célközönséged szükségleteire, vágyaira fogsz fókuszálni.

Szövegírás szenvedéllyel, őszintén, hitelesen

A szövegírás egyetlen célja az eladás lenne?

A fenti tippeket olvasva jogosan gondolhatod úgy, hogy szövegírás során mindenféle trükköt kell alkalmaznod a megfelelő hatás érdekében.

Szerencsére ez tévedés!

Ezek a „trükkök” valójában arra kellenek, hogy finoman felhívd a célközönséged figyelmét azokra az értékekre, melyeket Te teremtesz nekik.

Bármelyik tippemet is fogadod meg, hitelesség nélkül semmit sem fog érni a törekvés! Céged ugyanis hosszú távon csak akkor lehet sikeres, ha hitelesen, őszintén, „tisztán” kommunikál a vevőivel és tartalmaid az őszinte kapcsolódás alapkövein nyugodnak. Emellett az is fontos, hogy élvezd a szövegírás folyamatát! Célközönséged ugyanis azonnal kiszúrja, ha a szövegírás csak púp a hátadon. Következésképp nem fogsz közelebb kerülni sem hozzájuk, sem pedig a magasabb konverzióhoz!

Ha nem vagy biztos, mit, mikor és hogyan érdemes kommunikálnod, milyen a hatékony szövegírás, illetve hogyan nyerheted el célközönséged bizalmát hosszú távon, mindenképpen kérd tapasztalt szövegíró segítségét!

Neked mi az első és legfontosabb szempont szövegírás során? Milyen praktikákat vetsz be, ha éppen elhagy a múzsád? Kíváncsian várom válaszodat komment formájában!👇

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük