Akár magad írod a marketingszövegeket, akár professzionális szövegírónak adod ki a feladatokat, cégvezetőként lépést kell tartanod a vásárlóid folyamatosan változó igényeivel. A márkádat körülölelő hatalmas zaj és fogyasztóid elképesztően megnövekedett ingerküszöbje miatt a hatékony szövegírás ma már nem ugyanazt jelenti, mint 10 évvel ezelőtt.  

A céltalan írogatás kora leáldozott.

Helyét a precízen átgondolt tartalomstratégia, a minőségi tartalom és az empatikus szövegezés vette át. De hogyan keltik fel az igazán profik a célközönségük figyelmét? Hogyan konvertálják az érdeklődőket hűséges vásárlókká? Mi az, ami valóban működik? 17 olyan bevált tippet gyűjtöttem össze, melyeket akár már holnaptól alkalmazhatsz a valóban hatékony és eredményes szövegírás érdekében.

1. Szövegírás kutatás nélkül? Felejtsd el!

Gary Bencivenga legendás szövegíró szerint „a legjobb szövegírók a legszorgosabb kutatók is egyben. Olyanok, mint a bányászok: ásnak, fúrnak, robbantanak, egészen addig, amíg egy vagonnyi ércet össze nem gyűjtöttek.”

A világ egyik legeredményesebb szövegírója, John Caples mindig is azt vallotta, hogy egy szövegíró akkor végez jó munkát, ha legalább hétszer annyi érdekes információt gyűjt, mint amennyit valójában fel tud használni. A kutatás ugyanis az alkotói válság és a felszín kapargatásának egyik legbiztosabb ellenszere.

Érdemes tehát észben tartani: minél több információt birtokolsz, annál több lehetőséged van valami igazán emlékezeteset alkotni.

A képen egy CEO látható, akinek a marketing szövegírás fejtörést okoz.

2. A bevételnövelő szövegírás a címsornál kezdődik: csiszold hát tökéletesre!

David Ogilvy, a „Reklámszakma Atyja” szerint “átlagosan ötször többen olvassák el a címet, mint az alatta levő szöveget. Ha tehát megírtad a címedet, 80 centet költöttél el az 1 dollárból.”

Íme néhány tipp az ütős címekért:

  • Először írd meg a szöveget, majd keresd meg benne a leghatásosabb szavakat, kifejezéseket a címhez, illetve az alcímekhez.
  • Kacifántos és okoskodó stílus helyett használj egyszerű, lényegre törő címeket.
  • Használd a 4 U (Urgent, Unique, Useful, Ultra-specific) technikáját, vagyis közvetíts valamilyen értéket az olvasó számára, használj sürgető szavakat, legyél pontos, majd öntsd az egészet egyedi formába.
  • Fogalmazd meg a címben, mivel lesz az olvasó gazdagabb, ha elolvassa a szöveget alatta.
  • Szövegírás során fókuszálj az érzelmekre.

Extra tipp
Elégítsd ki az 5 emberi alapszükséglet egyikét:
  • Biztonság („Így varázsolhatsz Hollywoody mosolyt magadnak otthon, fájdalom nélkül!”)
  • Profit („7 azonnali bevételnövelő technika webáruházaknak”)
  • Öröm („Éld át a mozgás örömét 60 felett is!”)
  • Kényelem („7 egyszerű lépés a lapos has eléréséhez”)
  • Becsvágy („Elit továbbképzés fogorvosoknak – hogy a legjobb lehess a szakmádban”)

3. Ne bonyolítsd túl!

Tudtad, hogy a legtöbb ember – a nehézségi szintet tekintve – az általános iskola 4. osztályos tanulóinak szánt szövegeket olvassa a legkönnyebben és a legszívesebben? Hemingway is ezen a szinten írt például. Érdemes tehát egyszerű nyelvezetet használni a szövegírás során.

Természetesen – ha a szöveg megkívánja – nem kell búcsút intened a szaknyelvnek, csupán törekedj arra, hogy érthetően és pontosan fogalmazd meg az üzenetet. Hidd el, a célközönséged hálás lesz, ha nem rabolod az idejét feleslegesen és gyorsan megérteted vele, milyen értéket is közvetít számára az ajánlatod.

4. A szövegírás csúcsa: a storytelling

Nem hiszed, mekkora ereje van a storytellingnek, vagyis a történetmesélésnek? Akkor hadd osszak meg Veled egy rövid történetet.

Valamikor az 1920-as években egy amerikai zeneiskola azzal bízott meg egy 26 éves szövegírót, hogy írjon hirdetésszöveget a zeneiskola otthoni kurzusait illetően. A szövegíró írhatott volna ehhez hasonlót:

“Tanulj meg zongorázni otthon, 30 nap alatt – tanár nélkül!”

De nem így tett.

Mélyebbre ásott. Tudta, hogy egy hangszeren megtanulni játszani nem könnyű, és sokan valójában azért kezdenek bele a tanulásba, hogy kivívják barátaik csodálatát. Szövegírónk felismerte, hogy a valós termék nem a kurzus volt, hanem a népszerűség és a boldogság érzése. Ennek tudatában írhatott volna valami ilyesmit:

„Legyél a legmenőbb arc bármelyik partin!”

De nem így tett.

Tudta, hogy nem elég csupán a zenészeket körülvevő népszerűséget körülírni. Olyan címsorra volt szüksége, amely érzelmi szinten is kapcsolódik a célközönségéhez. Azt akarta, hogy a sorait olvasó személy – akiről eddig senki sem gondolta volna, hogy meg tud szólaltatni egy hangszert – szinte lássa maga előtt, ahogy barátainak szája tátva marad az előadása után. Azt akarta, hogy ez a személy már a reklámszöveg olvasása közben átérezze a siker mámorító érzését.

A hirdetés címe tehát így hangzott:

„Nevettek, amikor leültem a zongorához… de amikor elkezdtem játszani!”

A szöveg minden idők egyik leghíresebb és legsikeresebb hirdetése, „elkövetője” pedig a direct response marketing úttörője, John Caples volt, aki legendás karrierjét ezzel a hirdetéssel alapozta meg.

A hirdetés azért működött, mert egy olyan világ kapuit nyitotta meg a célközönség előtt, ahova kétségbeesetten be akartak jutni. Ezek a kapuk – a hirdetésszöveg szerint – márpedig mindenki előtt nyitva állnak – még azok előtt is, akikről eddig senki se gondolta volna, hogy valaha is belépést nyerhetnek. Ezért ért el ekkora sikert.

5. A szövegírás mellett figyelj a kinézetre is

Ha elég izgalmas a szöveg, nyert ügyed van? Sajnos nem. Szövegírás közben nem elég csak a szavakra vagy mondatokra figyelni – könnyen emészthető, vizuálisan megragadó élménnyé kell formálni a szöveget. Mit tehetsz ennek érdekében?

  • Válassz letisztult betűtípust, amely nem erőlteti meg a szemet olvasás közben.
  • A betűméretet ellenőrizd le különböző képernyőkön: amennyiben a laptopodon és az okostelefonodon is könnyedén el tudod olvasni az adott szöveget, megfelelő betűméretet választottál.
  • A bekezdéseid legyenek rövidek.
  • Legalább 2-3 bekezdésenként törd meg a monotonitást egy-egy alcímmel.
  • Csempéssz változatosságot a szövegbe: emeld ki a fontos sorokat és ragadd meg a figyelmet félkövér, dőlt vagy aláhúzott betűk segítségével.
  • Használj listákat, felsorolásokat.
  • Használj vizuális elemeket (pl. fotók, grafikák, infografikák, nyilak).
  • Ha a szöveg megkívánja, használj hangulatjeleket a www.emojicopy.com segítségével.

6. Szövegírás közben ne törődj a szabályokkal

A legjobb szövegírók tudják, mikor és hogyan érdemes áthágni a nyelvtani, stilisztikai vagy helyesírási szabályokat.

Azt, hogy a helyesírásnál mennyivel fontosabb maga az üzenet, semmi sem bizonyítja jobban, mint a Goodby, Silverstein & Partners reklámügynökség által az 1990-es években megalkotott kampány. Hogy mi volt a pontos feladat? A kétségkívül unalmas California Milk Processor Board tejipari szervezet számára kellett egy ütős szlogent kitalálniuk.

Szlogen egy tejnek… vajon mivel rukkoltak elő?

Fókuszcsoportos interjúik során kiderült, hogy sokan csak akkor gondolnak a tejre, ha az elfogyott otthon. Erre a felfedezésre reflektálva meg is született a híres „Got Milk?” szlogen. A többi pedig már történelem: a reklámnak köszönhetően drámaian megemelkedett az egyébként csökkenőben lévő tejfogyasztás az Egyesült Államokban. De mi is a lényeg itt?

Az ötletes marketingszövegek néha helytelenek vagy esetlenek.

A “Got milk?” szlogen – leírva – nyelvtanilag semmiképpen sem helyes, hiszen hiányoznak a “do you” segédszavak az elejéről (helyesen: “Do you have milk?”). Azonban a helyes alternatívát olvasva a hatás közel sem lenne hasonló. Szövegírás során ne félj tehát a helyesírási, nyelvtani hibáktól, főként az ötletelési fázisban, hiszen sokkal fontosabb, hogy a célcsoportod nyelvén tudj szólni, valamint gyorsan és könnyedén át tudd adni az üzenetet.

7. Nem megy a szövegírás? Csalj!

Bizonyára előfordult már Veled is, hogy csak ültél a képernyő előtt és nem jutott eszedbe semmi, amit a virtuális papírra vethettél volna.

Ne aggódj, nem kell ismét feltalálnod a spanyolviaszt! Helyette figyeld tudatosabban, hogy melyek azok a marketingszövegek, amelyek a Te figyelmedet is felkeltik. Mi az, ami Téged is kíváncsivá tesz? Mi az, ami nem?

Ha meglátsz egy jól sikerült headline-t, CTA-t vagy hírlevelet, mentsd le nyugodtan. A legjobb, ha egy külön mappában gyűjtöd ezeket, hisz később – amikor messzire elkerül az ihlet – inspirálódhatsz belőlük.

A képen egy nő gondolkodik a számítógépe előtt, a szövegírás nehézségeit szimbolizálva.

8. Bármit is írsz, legyen célod!

Kulcsfontosságú, hogy ne csak azért írj, hogy aznap is „kimenjen” valami.

Természetesen minél több tartalmad van, annál jobb. Azonban, ha nincs a tartalmak mögött egy jól átgondolt stratégia és cél, a szövegírás valójában hiábavaló erőfeszítés lesz.

Fontos, hogy minden egyes szöveg egy precízen felépített tartalomstratégia része legyen. Többek között meg kell tervezned a perszónáidat, a stílusodat, a USP-det, ki kell választanod a megfelelő kommunikációs csatornákat, elemezned kell a versenytársaidat, kulcsszavak után kell kutatnod és ki kell alakítanod a SEO-stratégiádat.

Ha nem vagy biztos abban, hogy rendelkezel a megfelelő tudással és tapasztalattal ezen a téren, feltétlenül bízd a tartalomstratégiád megalkotását professzionális tartalommarketing-szakértőre!

9. Szövegírás – csakis nyugodt környezetben!

Állandóan csörög a telefon? Tízpercenként kapod a közösségimédia-értesítéseket?

Sokszor nem is a múzsa távolléte, hanem a koncentráció hiánya okozza a legnagyobb problémát szövegírás közben.

Íme egy rövid gyakorlat Eugene Schwartz legendás szövegírótól, amit bármikor alkalmazhatsz.

Első lépésként csukd be az ajtót, majd kapcsold ki a mobilodat. A gépeden jelentkezz ki mindenhonnan (pl. Facebook, Gmail, stb).  Ülj le az íróasztalodhoz és állítsd be az stoppert 33 percre. Az egyetlen dolog, amivel ezalatt az idő alatt foglalkozhatsz, az a szövegírás lesz.

Amint letelik a 33 perc, engedj meg magadnak egy 10 perces szünetet. Ezután ismételd meg a folyamatot elölről.

Schwarz többek között ennek a technikának a segítségével vált az 50-es és 60-as évek egyik legproduktívabb és legjobban fizetett szövegírójává – úgy, hogy naponta mindössze 3 órát szánt alkotásra.

10. Tanuld meg a SEO szövegírás alapjait!

Egy blogcikket vagy weboldalszövegezést sajnos nem elég izgalmasan vagy ütősen megírni, ugyanis csupán ennyi még nem garantálja, hogy jó helyen fogsz szerepelni a Google-ben, így a potenciális vásárlóid sem fognak Rád találni. Ugyanakkor a SEO szövegírás nem is az adott szövegek kulcsszavakkal való telezsúfolását jelenti.

De mit is tartalmaz az olyan szöveg, amelyet a Google és az olvasóid is szeretnek?

A tartalmak megalkotása során a külső és belső linkek megfelelő elhelyezésétől kezdve az LSI kulcsszavak használatán át egészen a horgonyszövegek helyes megfogalmazásáig rengeteg dologra oda kell figyelned.

Szerencsére számtalan online kurzus közül választhatsz, ha ezt a tudást el szeretnéd sajátítani. Ha pedig se időd, se energiád ezzel foglalkozni, mindenképpen kérd professzionális SEO szövegíró segítségét tartalmaid megalkotásához.

SEO nélkül organikusan nem lehet elérni a célközönséget, ezért szövegíróként érdemes képezni magunkat ezen a téren is.

11. Beszélj a vevőd nyelvén  

Ahogy David Ogilvy is mondta:

Ha meg akarod győzni az embereket arról, hogy vegyenek meg valamit, az ő nyelvükön kell hozzájuk szólnod: azon, amelyet ők is minden nap használnak és amelyen gondolkodnak.

Ha a célközönséged nyelvén szólsz, könnyedén megtalálod a kapcsolódási pontokat és gyorsan bizalmat ébresztesz az emberekben, hiszen önmagukra ismernek a szavaidban.

Szövegírás során figyelj tehát arra, hogy minden mondat úgy hangozzon, mintha a célközönséged mondta volna, mintha az ő gondolataikat vetnéd papírra. Csitítsd el saját gondolataidat, hangodat, stílusodat és helyezd magad a vevőid cipőjébe.

12. Fókuszálj az előnyökre

A jó szövegírók legfőbb tanácsa, hogy semmiképpen se a tulajdonságokra, hanem az előnyökre koncentrálj.

Eugene Schwartz szerint szövegírás során nem azt kell kiemelned, hogy mi is a terméked, hanem, hogy mit csinál. Miért lesz jobb a vevődnek, ha megveszi a termékedet? Több ideje marad saját magára? Mindennap kipihenten fog ébredni? Izgalmasabb lesz az élete? Irigyelni fogják a szomszédai? Úgy érzi majd, mintha minden nap nyaralna?

Írd le, miben változtatja meg a terméked vagy szolgáltatásod az olvasó életét.

13. Hass az érzelmekre

Tudtad, hogy azok az emberek, akiknek nincsenek érzelmeik, nem képesek döntéseket hozni? Erre a felfedezésre világított rá Antonio Damasio ideggyógyász kutatása: olyan agysérült személyeket tanulmányozott, akiknél az agy érzelemkiváltó része sérült meg. Mi következik ebből?

Azok, akik erős érzelmeket táplálnak a hirdetésed iránt, valószínűleg reagálni is fognak rá.

Szövegírás során tehát tedd fel magadnak a kérdést: mi a felhasználó legmélyebb vágya? A félelemtől kezdve az irigységen át egészen a bűntudatig számtalan olyan érzelem van, melyek segítségével döntéshozásra sarkallhatod a célközönségedet.

14. Kerüld a sallangokat

Tele van a weboldal-szövegezésed „tudunk csinálni”, „reméljük, hogy” vagy „elvégezhetjük” kifejezésekkel?

Akkor érdemes újragondolnod néhány részt.

A feltételes módban levő és bizonytalanságot sugalló mondatok ugyanis aláássák a szakértelmed, a sallangokkal dúsított mondatok pedig csak a helyet foglalják. A sorokat olvasva az olvasó úgy fogja érezni, hogy nem vagy biztos a dolgodban és nem rendelkezel kellő tudással és tapasztalattal.

Fuss neki még egyszer a szövegírásnak és használj ezúttal kijelentő mondatokat, illetve magabiztosságot sugárzó szavakat (pl. „segítünk”, „elvégezzük”, „garantáljuk”). Weboldaladat olvasva így már nem lesz kérdés, hogy igazi szakértője vagy a témának.

15. Támadj szavakkal, védekezz számokkal

Még magabiztosabbnak fogsz tűnni és még több bizalmat fogsz ébreszteni a célközönségedben, ha számokkal, adatokkal támasztod alá az állításaidat. Szövegírás során tehát ne feledkezz meg a bizonyítékokról! Így még a legszkeptikusabb olvasókat is megnyerheted magadnak és bebizonyíthatod nekik, hogy nem csak a levegőbe beszélsz.

És hogy milyen bizonyítékokat használj? Íme néhány ötlet:

  • statisztikák;
  • használt módszerek;
  • ügyfélvélemények;
  • esettanulmányok;
  • sikersztorik.

16. Ismételd meg a legfontosabb érvedet legalább háromszor

Winston Churchill is azt vallotta, hogy ha valami fontosat szeretnénk mondani, legalább háromszor kell utalnunk rá.

Derek Halpern sikeres vállalkozó szerint a „Rólunk” oldalon három különböző helyen érdemes szerepeltetni a feliratkoztató formot. A legtöbb e-mail-marketing szakértő is azt vallja, hogy három helyen kell szerepeltetni az adott linket a kiküldött hírlevelekben. A hosszabb landing oldalakat olvasva pedig biztos feltűnt már Neked is, hogy általában három különböző helyen szerepelnek a CTA gombok.

Szövegírás során tehát ügyelj arra, hogy a fontos információkat a szöveg elején, közepén és a végén is szerepeltesd.

A három nyíl azt jelképezi, hogy szövegírás során legalább háromszor kell megismételni ugyanazt az információt, hogy célközönségünk felfigyeljen rá, kattintson.

17. Szövegírás: pipa. De kinek is írtál?

Szövegírás során kire fókuszálsz inkább: a cégedre vagy a célközönségedre?

Ha utóbbi, akkor ez a rész nem Neked szól. Ha viszont előbbi, érdemes megfontolnod néhány tanácsot.

Szuper, ha a szövegeidet olvasva minden kiderül a cégedről, azonban, ha nem írod le, hogy mindez miért jó a célközönségednek, nem lesznek jó eredményeid. Az olvasók félúton elhagyják a weboldalad, hiszen nem tudják, miért is kéne pont nekik megvenni a termékedet, szolgáltatásodat.

Ezért kulcsfontosságú, hogy egyenesen a potenciális vevőidhez szólj. Többes szám első személy (mi) helyett használj egyes szám második személyt (te), ahol csak tudsz! Így szövegírás során automatikusan a célközönséged szükségleteire, vágyaira fogsz fókuszálni.

Szövegírás: csak hitelesen!

A szövegírás egyetlen célja az eladás?

A fenti tippeket olvasva jogosan gondolhatod úgy, hogy szövegírás során mindenféle trükköt kell alkalmaznod a megfelelő hatás érdekében.

Ez azonban tévedés!

Ezek a „trükkök” valójában arra kellenek, hogy finoman felhívd a célközönséged figyelmét azokra az értékekre, melyeket Te teremtesz nekik.

Bármelyik tippemet is fogadod meg, hitelesség nélkül semmit sem fog érni a törekvés! Céged ugyanis hosszú távon csak akkor lehet sikeres, ha hitelesen, őszintén, „tisztán” kommunikál a vevőivel és tartalmaid az őszinte kapcsolódás alapkövein nyugodnak. Ha nem vagy biztos, mit, mikor és hogyan érdemes kommunikálnod, illetve hogyan nyerheted el célközönséged bizalmát hosszú távon, mindenképpen kérd tapasztalt szövegíró segítségét!

Neked mi az első és legfontosabb szempont szövegírás során? Mi az, ami mindig beválik? Kíváncsian várom válaszodat komment formájában!👇

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük